Σχεδιασμός προγραμμάτων εκπαιδευτικού τουρισμού στο πλαίσιο του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης και των καινοτόμων προγραμμάτων που υλοποιούνται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ντομπρίκη Ε., Υφαντίδου Γ., Γλυνιά Ε., Δέρρη Β.
Year: 2022 Volume: 18 Issue: b
Pages: 18-29
Σύνοψη: Ο εκπαιδευτικός τουρισμός είναι η τουριστική δραστηριότητα που ασκείται από εκδρομείς ή ταξιδιώτες, οι οποίοι έχουν ως κύριο ή δευτερεύον κίνητρο την εκπαίδευση ή τη μάθηση. Συνδυάζει την εκπαίδευση με τον τουρισμό με τρόπο που προωθεί τη δια βίου μάθηση, υπόσχεται μια ευχάριστη μαθησιακή εμπειρία, ενώ παράλληλα δημιουργεί νέες γνώσεις, νέες δεξιότητες και μια αίσθηση εκτεταμένων οριζόντων στους μαθητές. Στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση οι εκπαιδευτικές εκδρομές αποτελούν αναγκαίο συμπλήρωμα της αγωγής των μαθητών, γιατί τους δίνουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τόπους που έχουν ιδιαίτερη μορφωτική– εκπαιδευτική αξία, να γνωρίσουν τα επιτεύγματα του ανθρώπου μέσα στη μακροχρόνια πορεία του πολιτισμού και να καλλιεργήσουν την κοινωνικότητά τους. Ο σχεδιασμός προγραμμάτων Εκπαιδευτικού Τουρισμού μπορεί να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του μαθήματος της Ευέλικτης Ζώνης και των καινοτόμων δράσεων που υλοποιούνται στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν να αναδείξει ότι ο σχεδιασμός τέτοιων προγραμμάτων, εκσυγχρονίζει τη διδακτική διαδικασία και συμβάλλει στην αποτελεσματικότητα της μάθησης. Το δείγμα αποτέλεσαν 17 μαθητές της Δεύτερης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Πετρούσας Δράμας ως ομάδα πιλοτικής εφαρμογής και 14 μαθητές της Δεύτερης τάξης του Δημοτικού Σχολείου Βώλακα Δράμας ως ομάδα ελέγχου. Σχεδιάστηκαν ένα ερωτηματολόγιο 44 ερωτήσεων γνωστικής αξιολόγησης για να διερευνήσει τις γνώσεις των μαθητών στο αντικείμενο των σπηλαίων και ένα πρόγραμμα αξιολόγησης φυσικής αγωγής με στόχο την οριοθέτηση του χώρου, την ισορροπία και τον προσανατολισμό. Από τη σύγκριση των σωστών απαντήσεων όσο αφορά τα αρχικά και τελικά αποτελέσματα της πειραματικής ομάδας συμπεραίνουμε ότι υπάρχει στατιστικά σημαντική διαφορά του γνωστικού αποτελέσματος, γεγονός που αναδεικνύει ότι “η έρευνα πεδίου, όταν διαθέτει σωστή σύλληψη και καλό σχεδιασμό, όταν είναι διδαγμένη σωστά και ακολουθείται από αποτελεσματική επανεξέταση, τότε προσφέρει στους μαθητές ευκαιρίες να αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες με τρόπους που εισάγουν τις καθημερινές τους εμπειρίες στην τάξη”.